Nowości 2 272 wyświetleń

Recenzja „The Fellowship of the Ring”

Barti · 21 stycznia 2008
The Fellowship of the Ring jest pierwszym z serii Journey Supplementów opartych na filmowych i książkowych przygodach członków Drużyny Pierścienia i ich sprzymierzeńców. W środku czeka na nas aż 18 bazujących na wydarzeniach z Drużyny Pierścienia scenariuszy, garść porad dotyczących malowania biorących udział w poszczególnych grach bitewnych postaci, poradniki dla tworzących klimatyczną scenerię modelarzy oraz nieliczne niestety pełne profile bohaterów. Zapraszam do lektury

Bestiariusz:

Jak wspominałem na wstępie, profile jedynie nielicznych bohaterów zostały nam w tej publikacji bliżej przedstawione, a w grupie wybrańców znaleźli się jedynie:

BOHATEROWIE

Dobro:

– Dunedain,

Zło:

– Barrow-Wight.

 

– Gildor Inglorion,

 

 

– Glorfindel,

 

– Goldberry,

 

– Tom Bombadil.

 

Większość postaci z powyższej listy przewijała się na kartach wcześniejszych wydawnictw, w tym obowiązującego podręcznika, do wyjątków należy Gildor i Dunedainowie, których figurki wypuszczono na rynek równolegle z opisywanym tutaj suplementem. Tak, czy inaczej, całość wygląda ubogo i nie poprawi tego nawet rozbudowana, skrótowa lista profili umieszczona pod koniec książki, tym bardziej, że autorom nie udało uniknąć na niej kilku mniej lub bardziej istotnych błędów. Z kronikarskiego obowiązku dodam tylko że obok wymienionej wcześniej szóstki znajdziecie tam Aragorna, Arwenę, Balroga, Boromira, macki Czatownika, leśnego Elfa, Froda, Gandalfa, Gimliego, Gobliny (szeregowca i kapitana), Haldira, Legolasa, Lurtza, Merry'ego, Nazgule z Witch-Kingiem, Pippina, Sama, Trolla jaskiniowego, Uruk-Hai (kapitan i skaut), czy dzikie Wargi i ich przywódcę.

fotrgwiazdka.jpg

Scenariusze:

Przygotowano dla nas aż osiemnaście scenariuszy, w których członkowie Drużyny Pierścienia i ich sprzymierzeńcy stawią czoło sługom, poszukującego Jedynego Pierścienia Saurona. W każdym z nich znajdziecie pełną listę uczestników rozgrywki, co ciekawe tylko od nas i od naszych przeciwników zależy, jak, bazując na profilach z podręcznika wyposażymy nasze postacie. W scenariuszu Buckleburry Ferry, możemy przecież zmusić Nazgule, do pościgu za Frodem na piechotę, możemy pozwolić też, aby Upiory dosiadły swych wierzchowców, co w znacznym stopniu wpłynie na przebieg rozgrywki.

Scenariusz 1: The Hunt Begins – oddział Dunedainów staje na drodze zbliżających się do granic Shire Nazguli. Scenariusz do rozegrania w wersji mini; z trzema sługami Saurona i dziewiątką Dunedainów, bądź maxi; z trzykrotnie większą liczbą postaci po każdej ze stron.

Scenariusz 2: The Trust of Arnor – na pierwszy rzut oka, kopia poprzedniego scenariusza. Inne są jednak zasady specjalne, a i układ sił dużo mniej korzystny dla strony dobra; naprzeciw Dziewięciu stanie bowiem jedynie dziewiątka Dunedainów i marnym pocieszeniem dla generała dobra jest to, że jego zabite jednostki mają szansę powrócić na pole bitwy znacznie łatwiej niż w poprzedniej rozgrywce…

Scenariusz 3: Short Cuts Make Long Delays – spłoszeni przez Czarnego Jeźdźca, Frodo, Sam i Pippin schodzą z gościńca i przedzierają się przez zarośla, w każdej chwili mogąc natknąć się na jednego z trzech szukających pierścienia Upiorów. Na szczęście, na spotkanie Hobbitom wychodzi Gildor, rosną więc szanse Hobbitów na wyrwanie się z potrzasku…

Scenariusz 4: Buckleburry Ferry – zapewne znany Wam dobrze scenariusz. Odnalazł się Merry i czwórka bohaterów rusza w kierunku przeprawy przez Brandywinę. Czy Frodowi i spółce uda się bezpiecznie przedostać na prom, unikając czyhających na Powiernika Pierścienia upiorów?

Scenariusz 5: Fogg on the Barrow-Downs – tutaj też bez zaskoczenia. Czwórka Hobbitów błąka się we mgle między zamieszkałymi przez złowrogie upiory kurhanami. Cóż, jest to jednak jedyna okazja żeby zagrać Tomem Bombadilem i Złotą Jagodą (pomimo, że zapomniano o niej na liście jednostek, to może się jednak na stole pojawić), więc do dzieła…

Scenariusz 6: The Grey Pilgrim and the Black Riders – pojedynek Gandalfa z Dziewięcioma w ruinach Amon-Sul. Nie licząc jednak pierwszych dwóch, kolejni Nazgule pojawiać się mogą na planszy w kolejnych turach pojedynczo (a i to po wyrzuceniu pięciu lub sześciu oczek na kostce), co wraz z całym zestawem zasad specjalnych faworyzujących czarodzieja sprawia, że spotkanie na Amon-Sul ma on szansę zakończyć zwycięsko.

Scenariusz 7: Persuit into the Wilds – ścigająca wycieńczonego pojedynkiem na Amon-Sul Gandalfa, czwórka Nazguli z myśliwych staje się zwierzyną łowną, gdy z pomocą Czarodziejowi przychodzi oddział Dunedainów. Czy posłańcom Saurona uda się uciec z potrzasku?

Scenariusz 8: Amon-Sul – wracamy na Wichrowy Czub, gdzie tymczasem nierozważni Hobbici ściągają na siebie uwagę pozostałych Nazguli z samym Witch-Kingiem na czele. Czwórka przyjaciół nie ma w starciu z Upiorami zbyt wielkich szans, dużo zależy zatem od tego jak szybko, wracający do obozowiska Aragorn pośpieszy im z pomocą…

Scenariusz 9: Flight to the Ford – pora na wielką gonitwę do brodu na rzece Bruinen. Grę możemy rozegrać w wersji książkowej, z udziałem Glorfindela, bądź na modłę filmową z Arweną. Warto zaznaczyć, że stronie dobra zwycięstwa nie zapewni ucieczka Froda w granice Rivendell, polec musi cała dziewiątka Nazguli…

Scenariusz 10: The Hounds of Sauron – obozująca przed wyruszeniem w stronę wrót Morii Drużyna Pierścienia, zaatakowana zostaje przez watahę krwiożerczych Wargów. Czy bohaterom uda się ocalić Froda i przetrwać atak?

Scenariusz 11: The Watcher in the Water – stojącej u Wrót Morii Drużynie Pierścienia przyjdzie stawić czoła nowemu zagrożeniu. Grę zaczynamy w momencie, gdy jedna z macek Czatownika zaczyna wciągać Froda w głębinę i przyjaciele muszą pospieszyć mu na ratunek. Powiernik Pierścienia i przynajmniej czwórka jego towarzyszy musi bowiem bezpiecznie przekroczyć bramy królestwa Krasnoludów, żeby dobro zatriumfowało…

Scenariusz 12: Balin's Tomb – dotarliśmy do serca dawnej stolicy Krasnoludów. Tutaj w komnacie Mazarbul, skupiona nad grobem Balina Drużyna Pierścienia z przerażeniem wsłuchuje się w złowrogie odgłosy goblińskich bębnów dochodzące z głębin. Bohaterowie, mając odciętą drogę ucieczki nie mają innego wyjścia jak mężnie stawić czoło wszystkim napastnikom, którzy pojawią się w drzwiach komnaty…

Scenariusz 13: The Escape from Dwarrowdelf – kiedy w komnatach dawnego królestwa Krasnoludów pojawia się Balrog, Drużyna Pierścienia rzuca się do ucieczki, kierując się w stronę mostu Khazad-Dum. Bohaterów czeka niełatwa przeprawa po zawieszonych nad czeluściami Morii, niestabilnych i grożących zawaleniem kamiennych platformach, narażeni są też na nieustanne ataki Goblinów, a nawet spotkanie z kolejnym Trollem jaskiniowym…

Scenariusz 14: The Bridge of Khazad-Dum – scenariusz wieńczący przygody Drużyny Pierścienia w kopalniach Morii. Atakowani przez nieustępliwe Gobliny członkowie Drużyny biegną w kierunku mostu Khazad-Dum, czując jednak na plecach oddech znacznie potężniejszej istoty z ognia i cienia. Czy Gandalfowi uda się powstrzymać Balroga i zniszczyć most umożliwiając ucieczkę przyjaciołom?

Scenariusz 15: Lothlorien – pozbawiona przewodnictwa Gandalfa Drużyna (omyłkowo umieszczono Czarodzieja na liście uczestników rozgrywki) wydostaje się z Morii, przeprawia przez Srebrną Żyłę i spieszy do Lothlorien. Dający schronienie las jest już blisko, ale nie będzie łatwo doń dotrzeć, trop w trop za przyjaciółmi pędzą bowiem zastępy Goblinów, do pościgu przyłączają się też gnane wolą Czarnego Pana dzikie Wargi. Ale…jest i iskierka nadziei; granic leśnego królestwa strzeże przecież grupa Elfów pod wodzą Haldira.

Scenariusz 16: Aragorn's Stand – czyli krótko mówiąc pierwsza odsłona potyczki na Amon-Hen. Kiedy z lasu wyłania się banda Uruk-hai z Lurtzem na czele, Aragorn i Frodo znajdują się w ruinach gondorskiej strażnicy, z dala od reszty Drużyny. Aragorn, aby zapewnić bezpieczną ucieczkę Frodowi, po raz kolejny już, będzie musiał wykazać się nie lada umiejętnościami. Na szczęście może liczyć na Legolasa i Gimliego, którzy słysząc odgłosy walki pędzą z odsieczą…

Scenariusz 17: Boromir's Redemption – w niższych partiach wzgórza, Boromir broniąc Merry'ego i Pippina stawia czoło dużej grupie Uruk-Hai, którzy mają za zadanie pojmać Niziołków i poprowadzić w kierunku Isengardu…

Scenariusz 18: Breaking of the Fellowship – Aragorn, Legolas i Gimli przybywają na ratunek otoczonemu przez Uruków, poważnie rannemu Boromirowi (na starcie ma tylko trzy punkty potęgi i jeden punkt żywotności). Scenariusz na wybicie przeciwnika – zło zwycięża, jeśli polegnie trzech członków Drużyny, gracz dobra musi wyeliminować wszystkich Uruk-Hai.

Na koniec jeszcze coś dla lubiących większe wyzwania, bo takim będzie z pewnością połączenie wszystkich osiemnastu gier i rozegranie ich jako jednej kampanii. Na trzech stronach dosyć przejrzyście opisano zasady na których biorący udział w rozgrywkach bohaterowie (Drużyna Pierścienia i Nazgule) leczą rany, czy odzyskują utracone punkty potęgi, woli czy losu.

fotrgwiazdka.jpg

Malowanie:

Lista figurek, które pomalujemy kierując się wskazówkami zawartymi w omawianym suplemencie nie jest długa, ale są na niej niemal wszystkie postacie, którymi pokierujemy w scenariuszach kampanii Drużyny Pierścienia. Opisy malowania są bardzo lakoniczne, w większości przypadków możemy przeczytać bowiem jedynie krótką informacje na temat użytych kolorów i przyjrzeć się zdjęciom kolejnych etapów malowania wybranych elementów danej figurki. Nad większością detali przyjdzie nam jednak pracować samodzielnie, w czym pomóc ma nam zdjęcie wykończonej figurki i informacja o kolorach wykorzystanych przy jej malowaniu, podana według schematu:

– Detal (np. płaszcz) +fotr_niebieski.jpg+ nazwy kolorów, gdzie jako pierwszy mamy kolor podstawowy, jako drugi kolor, którym dokonujemy rozjaśnień;

– Detal (np. buty) +fotr_red.jpg + nazwy kolorów, tam gdzie musimy zmieszać dwa lub więcej kolorów.

Pełną listę figurek, po których schemat kolorystyczny znajdziecie w omawianym dodatku przedstawia poniższa tabela:

DOBRO

Bohaterowie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Aragorn,

Wojownicy:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Wood Elf Warriors.

 

 

 

 

 

 

 

 

– Boromir,

– Dunedain,

– Frodo,

– Gandalf the Grey,

– Gildor,

– Gimli,

– Glorfindel,

– Goldberry,

– Haldir,

– Legolas,

– Merry,

– Pippin,

– Sam,

– Tom Bombadil,

ZŁO

Bohaterowie:

– Balrog,

Wojownicy:

– Cave Troll,

– Barrow-Wight,

– Goblin Warrior,

– Ringwright.

– Uruk-Hai Scout,

 

– Wild Warg.

 

Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Na pewno pozytywnie na tle reszty wyróżnia się Balrog, Troll Jaskiniowy i skauci Uruk-Hai, gdzie poradnik malowania krok po kroku jest niemal kompletny (przy Balrogu dowiemy się nawet jak maskować szpary na łączeniach figurki za pomocą masy modelarskiej, czyli popularnego Green-Stuffu), podobać może się również proste, acz efektowne malowanie szat i brody Gandalfa, czy ładnie pobrudzony błotkiem płaszcz Aragorna. Mamy jeszcze malowanie macek Czatownika, jeśli kogoś najdzie ochota żeby je wcześniej samemu zrobić, krótkie uwagi na temat podstawek, a także garść definicji wyjaśniających po krótce o co chodzi w kładzeniu podkładu, technikach warstwowania, suchego pędzla i cieniowania figurki z wykorzystaniem tuszy. W tym ostatnim przypadku dowiemy się nawet, czego warto dodawać do płukanki żeby uzyskać zadawalający efekt koncowy.

Pracownia modelarska:

Drugim, obok pięknie pomalowanych figurek elementem, pozwalającym nam w pełni wczuć się w klimat Śródziemia, jest oczywiście sceneria, w której przyjdzie rozgrywać nam poszczególne gry bitewne. Z takiego założenia wyszli autorzy dodatku, kładąc duży nacisk na część modelarską właśnie. Dość powiedzieć, że tworzeniu terenów poświęcono niemal trzecią część omawianego suplementu, a oto i zestaw tematów, jakimi przyjdzie nam się zająć:

¨ proste blaty do gier bitewnych,

¨ skałki i wzgórza,

¨ rzeka w ‘odcinkach', z brodem, pomostem i promem,

¨ makieta ruin na Amon-Sul,

¨ skalne urwisko,

¨ komnata Mazarbul,

¨ pozostałości gondorskiej strażnicy na Amon-Hen.

Już na pierwszy rzut oka widać jednak, że doświadczeni modelarze raczej wiele tu dla siebie nie znajdą, dla początkujących jednak, przechodzenie od kwestii zupełnie podstawowych (do których zalicza się chociażby pokrywanie blatu piaskiem, farbą i trawką statyczną), do bardziej złożonych projektów, takich jak pozostałości strażnicy na Amon-Hen, czy ruiny wieży Amon-Sul, jest świetnym rozwiązaniem, tym bardziej, że opisy kolejnych etapów prac są bardzo klarowne, a co więcej, poparte jeszcze bogatym materiałem zdjęciowym. Przy trzech projektach: Amon-Sul, Amon-Hen i komnacie Mazarbul, dostajemy jeszcze gotowe do kserowania szablony, ułatwiające przygotowanie i wycinanie poszczególnych elementów konstrukcji, choć w przypadku komnaty Balina, na którą składają się jedynie fragmenty ścian (o ile ścianą można nazwać coś o wysokości cala), szablon wydaje się zbędny. To właśnie miejsce spoczynku władcy Morii jest chyba największym rozczarowaniem, jeśli chodzi o część modelarską omawianego dodatku, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w tym samym wydawnictwie znajdziemy imponującą makietę Amon-Sul…

Podsumowanie:

W cenie w granicach 75-80 złotych, w zależności od sklepu, w którym w The Fellowship of the Rings możemy się zaopatrzyć, dostajemy 96 bogato ilustrowanych stron (100 jeśli wliczymy okładkę) na papierze kredowym. Mamy aż osiemnaście scenariuszy na krótkie towarzyskie potyczki i mimo, że większość z nich przewijała się już we wcześniejszych publikacjach myślę, że zebranie ich w jednym dodatku było dobrym pomysłem i z przyjemnością rozegramy je na nowo. Kolejnym miłym akcentem jest to, że przed każdą z gier, czeka na nas lekcja malowania figurek i tworzenia elementów scenerii przydatnych w danym scenariuszu i choć czasami razić może brak bardziej szczegółowych opisów malowanie niektórych postaci, czy też sposób wykonania niektórych makiet, całość odbieram bardzo pozytywnie. Martwi za to trochę mała ilość postaci, których profile znalazły się w suplemencie, ale…od czego mamy podręcznik?

Barti

Dołącz do dyskusji

  1. Barti · 29 stycznia 2008 o 00:02

    Statystyki to statystyki. Jak przyjrzysz się bliżej, zobaczysz, że piękna pani na liście w profilach u mnie się znajduje (Goldberry). Domyślam się, że chodzi Ci o scenariusz 5, w którym po prostu zapomniano umieścić ją na liście figurek, którymi rozgrywamy scenariusz, choć z opisu scenariusza wynika, że na stole ma szansę się jednak pojawić. Pozdrawiam – Barti

  2. mruwcio · 27 stycznia 2008 o 17:36

    Na początku arta napisałeś że nie podano statystyk do złotej jagody.
    A Goldberry to co??

Może Ci się spodobać

Nowości 1

Kolejne Nowości i FAQ

Barti · 8 lutego 2020
Nowości 1

War in Rohan – nowości

Barti · 9 grudnia 2019