Uściślenia sędziowskie - komentarze

"Liga rządzi, liga radzi, liga nigdy Cię nie zdradzi".

Moderatorzy: Konradussss, TonyStark, Mnil

LoneWolf
Mistrz zardzewiałych zbroi
Posty: 493
Wiek: 31
Dołączył: 01 cze 2008
Skąd: Kraków

30 lis 2017, 21:24

Ja tam bym chciał pograć w najbliższym sezonie z tymi latającymi po 12 cali orkami/urukami/złymi ludźmi. Zawsze jakaś odmiana i świeżość.
Alexij
Nadzorca Trolli
Posty: 766
Wiek: 35
Dołączył: 23 lut 2010
Skąd: Bydgoszcz

30 lis 2017, 22:29

Zobaczymy, zobaczymy.
Pozdrawiam
Alexij
Awatar użytkownika
Kalins
Redaktor Naczelny
Posty: 2966
Wiek: 46
Dołączył: 19 wrz 2007
Skąd: Józefów

13 mar 2018, 10:09

Szanowni Sędziowie LO,

zgłaszam dwa tematy:

1/ Zasady wprowadzające, czyli jak grać w nasz system

Zgłaszam temat, który nurtuje mnie od jakiegoś czasu, a w ostatnim okresie spotykam się coraz częściej z zapytaniami w tej kwestii od nowych, lub też powracających graczy.

Otóż, uważam, że bardzo przydałoby się opracowanie w naszym ojczystym języku podstawowych zasad związanych z naszym systemem. Od tego, jak wybrać armię, po poszczególne fazy samej gry. To nie muszą być bardzo szczegółowe analizy, ale klasyczny poradnik, jak grać. Może być w formie tekstu, ale także bardzo przydałby się tutorial z nagranymi poszczególnymi aspektami gry.

Kończę (serio kończymy prace :)) na Mitril 2.0, gdzie jedną z bardzo widocznych zakładek będzie "Poradnik" - to jest miejsce, gdzie chciałbym, aby nowy gracz, powracający gracz znalazł wszystko co będzie mu niezbędne do rozpoczęcia zabawy w Lotra/hobbita, czy jak tam się teraz nasz system będzie nazywał.

Wiem, że za moment pojawi się nowy podręcznik i że warto na niego poczekać z oceną, jak wywróci system, ale umówmy się - pewnie będą zmiany, ale nie zaczniemy nagle grać na warbandy i mechanika systemu pozostanie ta sama.

Przygotowanie takiego materiału trochę potrwa - warto podzielić się, co kto przygotowuje, bo jeśli o to nie zadbamy, to boję się, że stracimy wielu potencjalnych graczy, którzy od nas oczekują takiego realnego wsparcia.

2/ Ujednolicone zasady scenariuszy

Fajnie byłoby opracować jedne zasady LO związane ze scenariuszami - albo gramy na oficjalne 12 GW, a jeśli widzicie niedociągnięcia, to wskazane byłoby opracowanie takich scenariuszy, po w chwili obecnej jest tak, że każdy ośrodek modyfikuje trochę po swojemu. To nie jest tak istotne, jak punkt 1/ w mojej ocenie, ale warto mieć temat na uwadze.

Czekam na Wasze stanowisko w temacie.

Pozdrawiam,
Kalins
Powiedz Mitril i wejdź.
Awatar użytkownika
Godfryd
Redaktor
Posty: 1368
Wiek: 27
Dołączył: 21 sie 2011
Skąd: Reprezentowice / Szybki Szpil

13 mar 2018, 10:49

Kalinsie,

w tej chwili kończymy pracę nad czytelniejszym FAQ zespolonym z uściśleniami LO (tam gdzie GW się nie wypowiedziało) aby pozaklejać wszystkie luki w zasadach i nieścisłości.

Co do poradników wprowadzających- podrzuciłem Ci kiedyś zaczęty artykuł, postaram się pociągnąć temat żeby coś się pojawiło, myślę że sprawę omówimy w gronie sędziowskim.

W kwestii scenariuszów spawa jest bardziej skomplikowana, zwyczaj polski mówi, że scenariusze ustala sobie organizator turniejów. Fishpriest zaczął w zeszłym roku pracę nad przetłumaczeniem scenariuszów, mi również marzą się dwa PDFy- z podstawowymi scenariuszami i punktacją GW oraz punktacją, gdzie łatwiej o małe pkt- np. przegrywając lordsy 1 modelem przegrywamy małym a nie maską jak jest u GW (bo więcej zabitych to zawsze wynik do 0).

Dzięki za zgłoszone uwagi ;)

pozdrawiam
Nobody likes you, you're ugly and your mother dresses you funny. Now smile, you f*cking douche...
Awatar użytkownika
Kalins
Redaktor Naczelny
Posty: 2966
Wiek: 46
Dołączył: 19 wrz 2007
Skąd: Józefów

13 mar 2018, 11:21

Godfrydzie,

mam artykuł zapisany w katalogu artów na Mitrila i jest on dobrym początkiem do tego, aby przygotować większy wprowadzający materiał - naprawdę tego bardzo brakuje, a już szczególnie brakować będzie na nowej stronie.

Co do scenariuszy, to tylko moja luźna uwaga i rozumiem też pozostawienie pewnej dowolności organizatorom. Jak pisałem powyżej - bardziej zależy mi na poradniku, wprowadzeniu do gry niż regulacji scenariusza, stąd proszę przegadajcie temat na forum LO.

Pozdrawiam,
Kalins
Powiedz Mitril i wejdź.
OrcSlayeR
Strażnik wyschniętej studni
Posty: 213
Wiek: 22
Dołączył: 18 sty 2009
Skąd: Kraków

19 wrz 2018, 19:11

Chciałbym trochę wskrzesić wątek, ponieważ Sędziowie właśnie są niemal jednoznaczni w temacie rzekomego "uściślenia" do nowej edycji, które moim zdaniem jest całkowicie sprzeczne z rulebookiem. Chodzi mi otóż o kwestię brania duchów/wosów w zielonym sojuszu bez bohatera.
Podręcznik mówi wyraźnie (s.133), że każdy allied contingent musi mieć co najmniej jeden model z keywordem HERO. Spotkałem się ze strony jednego z Sędziów z tłumaczeniem, że to w takim razie bierzemy takie duchy, sojuszujemy do nich Gondor i w ten sposób to tylko Gondor jest allied contingentem i obchodzimy to obostrzenie. Otóż NIE.
W tym systemie sojuszy nie ma podziału na armię "główną" i armię/armie "allied" i jest na to bardzo prosty dowód. Na stronie 134 jest akapit "more than two allies", w którym podany jest przykład sojuszu Numenoru, Rivendell i Lothlorien. Jest to więcej niż dwóch (czyli trzech) sojuszników a w samym akapicie określenie "army lists" zostało użyte jako substytut "allies".
Mam nadzieję, że któryś z Was (a najlepiej kilku) przeczyta to, następnie zajrzy do podręcznika i przyzna mi rację. To kwestia zapisu, nie interpretacji, poza tym dobro już jest wystarczająco mocne ;)
Awatar użytkownika
Kronos
Strażnik wyschniętej studni
Posty: 244
Wiek: 25
Dołączył: 14 lut 2013
Skąd: Wrocław

20 wrz 2018, 6:53

Też uważam, że nie powinno być możliwości sojuszowania takich oddziałow. Jako argument za widzialem rowniez, ze ktos cytowal zapis takiego oddzialu, ze nie potrzebuje on HERO do jego prowadzenia ale to jest zupelnie inna sprawa niz sojuszowanie. To sa dwo kompletnie rozne zapisy, jeden tyczy prowadzenia armi a drugi sojuszowania. Do sojuszu podrecznik mowi jasno, ze mus byc HERO i zaden zapis oddzialu np duchow nie zwalnia ani nie nadpisuje tego wymogu.
Awatar użytkownika
Kat
Poskramiacz pająków
Posty: 1313
Wiek: 28
Dołączył: 24 sty 2008
Skąd: Nie-zły Ent (Dębica)

20 wrz 2018, 8:04

Ale zasada duchow mowi wyraznie ze nie potrzebuje hero.
Zasada armijna pozwala ominac glowna zasade podrecznika i nie wiem z czym tu macie sie nie zgadzac
Wojownik "Zachodniej Ukrainy"
OrcSlayeR
Strażnik wyschniętej studni
Posty: 213
Wiek: 22
Dołączył: 18 sty 2009
Skąd: Kraków

20 wrz 2018, 8:09

Nie potrzebuje Hero do prowadzenia warbandu, widzisz różnicę? W żaden sposób nie nadpisuje tamtego zapisu, po prostu oznacza, że jak weźmiesz króla, to możesz dobierać warbandy duchów bez kolejnych hero.
Poza tym, gdyby nie armie, które mają w zasadzie specjalnej, że nie potrzebują modelu Hero do prowadzenia warbandu, ten zapis w akapicie "Adding allies" byłby do niczego niepotrzebny.
Awatar użytkownika
Kronos
Strażnik wyschniętej studni
Posty: 244
Wiek: 25
Dołączył: 14 lut 2013
Skąd: Wrocław

20 wrz 2018, 8:36

@Kat, czy jak zasada grania w pilke nozna mowi ze nie potrzebujesz do tego rakiety do tenisa to czy implikuje to do korta tenisowego? Dla mnie prowadzenie oddziału a sojuszowanie to są kompletnie inne tematy i zasady. Gdyby bylo inaczej to nie byloby osobnych zasad kierowania oddzialem i zasad sojuszowania oddzialu. Ja osobiscie nie rozumiem dlaczego robicie taka nadinterpretacje. W zapisie dokladnie jest napisane , ze cytuje 'do not need hero to be a captain of warband' i potem ze 'one 9f models takes a role of CAPTAIN'. A wiec przyjmuje role KAPITANA a nie zyskuje slowa kluczowego HERO zeby mozliwe bylo sojuszowanie.
Z czym tu walczyc na sile. Wszystko sie rozbija o slowa kluczowe.
Jesteś z Wrocławia i nie wiesz co, gdzie i jak? Napisz pm.
Grupa na fb: https://www.facebook.com/groups/771243309591323/
Awatar użytkownika
Kat
Poskramiacz pająków
Posty: 1313
Wiek: 28
Dołączył: 24 sty 2008
Skąd: Nie-zły Ent (Dębica)

20 wrz 2018, 8:50

Panowie proponuje byscie zaczeli czytac podrecznik zgodnie z tym co pisze a nie co wam pasuje:)

Ogolny zapis jest ze moze byc max 33% lukow w armi co lamia zasady specjalne haradu, khandu, rohanu i zasada specjalna erlonda
Jest tez zasada ktora mowi ze break jest przy50% co lamie zasada specjalna isengardu oraz barad durr

Te zasady specjalne powstały specjalnie by ugrywalnic jakies jednostki bo nie oszukujmy sie duchy z krolem sa praktycznie niewystawialne bo i tak moga sie sojuszowac dalej z armia z aragornem :)

Nie rozumiem kompletnie waszego punktu widzenia gdyz wyraznie zasada jest spisana tak by ominac glowna podrecznikowa zasade.
Wojownik "Zachodniej Ukrainy"
Awatar użytkownika
Kronos
Strażnik wyschniętej studni
Posty: 244
Wiek: 25
Dołączył: 14 lut 2013
Skąd: Wrocław

20 wrz 2018, 8:58

Zasada sojuszowania mowi, ze potrzebny jest HERO, pokaz mi zdanie w zasadz8e duchow ktore mowi ze w tym specjalnym przypadku jeden z duchow zyskuje status HERO.

Argument z lukami tyczy tej samej zasady wiec uwazam ze jest nietrafny.

Nie wiem dlaczego sugerujesz zebym zaczal czytac podrecznik zgodnie z tym co piszesz. Raczej powinno sie pisac zgodnie z tym co jest w podreczniku napisane.
Sedziowka moze interpretowac jak uwaza i tak bedz8emy grac ale dla mnie wymogi co do sojuszu a wymogi co do prowadzenia oddzialu to sa dwie rozne rzeczy.
Awatar użytkownika
Zack
Mistrz zardzewiałych zbroi
Posty: 510
Wiek: 27
Dołączył: 07 lip 2008
Skąd: Bielsko-Biała

20 wrz 2018, 9:59

Z tego co kojarzę, podobne pytania mieli Anglicy na fejsie. IMO będzie to w FAQ, ale myśle podobnie jak przedmówcy ze czym innym jest prowadzenie warbandu a czym innym sojuszowanie i tego bym nie interpretował wykładnią rozszerzającą. Można mieć warbandy bez kapa, ale już nie można mieć armii duchów bez króla. GW bankowo to wyjaśni w FAQ lub erracie.
Awatar użytkownika
Kat
Poskramiacz pająków
Posty: 1313
Wiek: 28
Dołączył: 24 sty 2008
Skąd: Nie-zły Ent (Dębica)

20 wrz 2018, 15:41

Przeciez zasada jest napisana bardzo prosto "jesli masz 8+duchow w warbandzie nie potrzebujesz hero"koniec :) dalsza dyskusja jest na prawde zbedna. Ja wiem ze niektorych boli o to glowa itd ale w wiekszosci gier bitewnych karcianych i planszowych jest tak zwana zasada "gora stosu" gdzie zasada "nie potrzebujesz hero" przykrywa zasade "potrzebujesz hero".

Tu nie ma nic do interpretacji specjalne zasady armii sa po to by dawac bonusy a tym bonusem jest brak hero w bandzie
Wojownik "Zachodniej Ukrainy"
Awatar użytkownika
Turgon
Gobliński jeździec
Posty: 77
Wiek: 16
Dołączył: 19 cze 2008
Skąd: Gondolin

20 wrz 2018, 18:09

Zasady ogólne mówią, że trzeba mieć w kontyngencie sojuszniczym Hero żeby w ogóle myśleć o sojuszu. W zasadach armii Duchy i Wosy mają, że nie potrzebują Hero by pełnić w warbandzie zasady Kapitana warbandu, pełni ją wówczas jeden z Wojowników. To jest na tyle klarowne, że nie wiem po co te rozważania...
Znając ludzi - to można długo dyskutować: Ci, co obstawiają za sojuszami bez bohatera mają pewnie parcie, bo zbliżają się duże turnieje (w tym sędziowie...) Przypomnę tylko na koniec, że jest to zasada specjalna tej armii, którą traci się jeżeli w sojuszniczej armii nie ma Aragorna :)

ODPOWIEDZ